We zijn getuige van een ware verkiezingsstrijd.

Zijn peilingen betrouwbaar?

by admin

We zijn getuige van een ware verkiezingsstrijd.

Zijn peilingen betrouwbaar?

by admin

by admin

8 november is het zover! Dan weten we wie de nieuwe president van de Verenigde Staten wordt.

We zijn getuige van een ware verkiezingsstrijd. Hillary Clinton en Donald Trump pakken elkaar hard aan. Feiten en opinies lopen dwars door heen elkaar en publiekelijk besmeuren ze elkaar waar mogelijk. Om kiezers voor zich te winnen, of eigenlijk om de andere partij kiezers te laten verliezen. Achter de schermen gaan duizenden vrijwilligers van deur tot deur om steun te vergaren.

Het gaat er hier niet om wie gelijk heeft, maar om wie gelijk krijgt.

Voorspellen

Diverse bureaus zijn druk met de peilingen om de uitslag te voorspellen. Zo vlak voor de verkiezingsdag kruipen Clinton en Trump in die peilingen steeds dichter naar elkaar toe. De peilingen rondom de Brexit lieten zien dat het ‘blijf kamp’ een lichte voorsprong had. De waarheid pakte echter anders uit. Bij de laatste verkiezingen in Nederland was er een verschil van 6 tot maar liefst 24 zetels in de exit poll,versus de verkiezingsuitslag.

Wat zeggen peilingen eigenlijk?

In diverse media wordt gesteld dat peilingen onbetrouwbaar zijn. Is dat zo?

Veel werkgevers peilen de tevredenheid, of betrokkenheid van medewerkers. Is dat weggegooid geld? Wat mij betreft niet en is het juist een hele verstandige keuze, afhankelijk van het type onderzoek dat je doet. Het is bewezen dat mensen die goed in hun vel zitten (zowel zakelijk als privé) beter presteren. Ze zijn creatiever in het oplossen van problemen en gaan ‘the extra mile’.

Doe je een steekproef, zoals de verkiezingspeilingen, dan is het in mijn ogen wel deels weggegooid geld. De uitslag van de presidentsverkiezingen weten we immers pas als de officiële stemmen zijn geteld. Je kunt je zelfs dan afvragen of dat een juiste weerspiegeling is van de werkelijkheid, aangezien de opkomst in Amerika met 50% de laagste ter wereld is. Betrokkenheid van medewerkers in een organisatie weet je dus ook alleen als alle medewerkers meedoen aan een onderzoek. De kans dat de “niet zo betrokken” medewerker het juist niet invult is aanzienlijk en maakt de uitslag twijfelachtig.

Meedoen aan peiling

In aanloop naar de verkiezingen peilen we dagelijks de stand van zaken. Als consument word ik overspoeld met klanttevredenheidsonderzoeken. Het is mij onduidelijk waarom ik hieraan mee moet doen en door deze overkill doe ik er dus vaak niet aan mee.
In een organisatie peilen we de betrokkenheid van onze medewerkers vaak één keer in de twee jaar. In 24 maanden of 730 dagen kan er echter heel veel gebeuren dat van invloed kan zijn op betrokkenheid.

Simon Sinek constateerde: “Customers will never love a company until the employees love it first”. Oftewel, de medewerker is een kritische succesfactor voor organisaties. Waar doen we goed aan? Is het zo dat hoe vaker we peilen, hoe groter de kans op een afwijking in het eindresultaat? Of dat hoe vaker we peilen hoe meer de “waan van de dag” de uitslag beïnvloedt? Moeten we minder frequent peilen, zodat de noodzaak om je uit te spreken groter wordt? Of is de leidinggevende hier juist de linking pin die de betrokkenheid van zijn team moet inschatten?

Ik ben benieuwd naar jouw mening over het verkrijgen van betrouwbare data rondom medewerkers betrokkenheid. Ik zou het dan ook leuk vinden als je jouw mening hier met ons wilt delen.

Mijke Vossen
Partner Optimus Acorro
mvossen@optimus-acorro.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top